Volvo -mallisto

Volvo S90 ja V90 vakuuttivat ajovalmentajan

29.08.2016, Volvo Viesti Elokuu / 2016, Volvo -mallisto

Mittarissa on pari miljoonaa kilometriä ja muutama tuhat tuntia Volvoissa. Pitkän kokemuksensa pohjalta ajovalmentaja Ari Parkkonen pitää Volvon S90- ja V90-malleja premium-luokan parhaimpina. 

Jälleenmyyjäliikkeiden edustajat ottivat kesällä mittaa Volvo S90:stä ja V90:stä. Pieniltä paikallisteiltä moottoritielle ja takaisin johtaneet koeajolenkit oli suunnitellut Excelsior Liikenneturvallisuuden ajovalmentaja ja yrittäjä Ari Parkkonen, joka myös johti koulutusta tien päällä.  

Ari Parkkonen (oik.) perehdytti koeajoon saapuneita jälleenmyyjiä muun muassa Volvon uuteen Pilot Assist -ajojärjestelmään. Vuorossa Jani Lampinen, KäyttöAuto Tampere.

Ennen koulutusta Parkkonen pääsi viikon verran testailemaan Volvo S90:n ominaisuuksia. 

Kokonaisuus tuntui niin onnistuneelta, että nykyinen oma Volvo V60 Cross Country saanee siitä seuraajan. Kyseessä olisi Parkkosen kuudes peräkkäinen Volvo. Miksi ihmeessä – vai onko se mikään ihme?    

Mukautuva vakionopeussäädin voi opettaa  

Volvosta tulee ajamisen ammattilaisellekin ensimmäisenä mieleen turvallisuus.

   – Valmennan yritysten henkilökuntaa ajamaan erilaisilla autoilla ja erilaisissa olosuhteissa. Tässä työssä turvallisuus tietysti korostuu. Tunnen Volvon turvatekniikan hyvin jo vuosien takaa ja arvostan sitä suuresti.

Turvallisuusratkaisuista Parkkosen suosikiksi nousee mukautuva vakionopeussäädin. Tämän vakiovarusteen ansiosta Volvo S90 ja V90 voivat liikkua ruuhkassa järkevämmin ja joustavammin kuin valtaosa muista autoista.        

– Autolla ei ole tunteita eikä se provo-soidu, vaikka joku vaihtaisikin kaistaa nenän eteen. Jättäessään sopivasti tilaa mukautuva vakionopeussäädin voi opettaa kuljettajaa. Ainakin se säästää hänen hermojaan. 

Myös ensimmäisenä maailmassa suuret eläimet havaitseva City Safety -järjestelmä saa Parkkoselta kiitosta. Hän pitää sen tarjoamista S90:n ja V90:n vakiovarusteena isona kädenojennuksena Volvolta.

– Hirvet pelottavat asiakkaitani liikenteessä eniten. City Safety pystyy havaitsemaan ne hyvissä ajoin ja aloittamaan automaattisen jarruttamisen tarvittaessa.

Koeajot tehtiin sekä moottoriteillä että pienemmillä paikallisteillä.

tietoisuus turvallisuudesta rauhoittaa 

Vakiovarusteluun niin ikään kuuluvaa Pilot Assist -ajojärjestelmää Parkkonen tunnustaa ensin vierastaneensa. 

Järjestelmä, joka säilyttää asetetun ajonopeuden, etäisyyden edessä kulkevaan autoon ja turvallisen ajolinjan, tuntui jopa hieman liian tehokkaalta. Joissain tilanteissa Pilot Assist ohjasi Volvon kaistalla keskemmälle kuin Parkkonen olisi halunnut.  

Totuttelu kuitenkin kannatti. 

– Esimerkiksi moottoritiellä Helsingistä Tampereelle ei enää välttämättä tarvitse fyysisesti ohjata autoa, vaan pitää kädet rauhallisesti ratilla. Matkanteko tuntuu paljon leppoisammalta kuin ennen.        

Parkkosen mukaan jo tietoisuus turvallisuutta tukevista järjestelmistä rauhoittaa Volvo S90- ja V90-kuljettajien mieltä samoin kuin tieto, että näissä autoissa käytetään paljon booriterästä, joka on viisi kertaa vahvempaa kuin tavallinen teräs.

Päälle näkyvänä yksityiskohtana Volvon turvallisuusajattelusta Parkkonen nostaa esille päivävaloautomatiikan toteutuksen. Uusissa Volvoissa takavalot palavat aina päivävaloautomatiikan ollessa päällä.    

Istuintuntuma tärkeä kriteeri 

Iän ja kilometrien kertymisen myötä auton mukavuus merkitsee Parkkoselle entistä enemmän.  

– Istuin on hyvin olennainen ja monille paljon ajaville yksi keskeinen auton valintakriteeri eli on tärkeätä, kuinka hyvin istuin tukee ja miten monipuolisesti sitä saa säädettyä.

Parkkonen kehuu Volvo S90:n ja V90:n istuimia mainioiksi. Ne tarjoavat erinomaisen tuen ja useita säätömahdollisuuksia, jotka ehkäisevät esimerkiksi ristiselän oireiluja.  

Kokenut automies ilahtuu myös sisätilojen yleisestä toimivuudesta, tyylikkyydestä ja selkeydestä.  

– Autot ovat nykyaikaisia kilpailijoihinsa verrattuina. Ilmavat sisätilat henkivät skandinaavisuutta ja ainakin vaalea verhoilu korostaa valoisuutta. Erilaisten säätönappien vähentyminen useista kymmenistä kahdeksaan selkeyttää kuljettajan toimintaympäristöä. Kosketusnäytön käyttämistä toki täytyy opetella.         

Saumattoman hyvä laatumielikuva

Kun Parkkonen ensimmäisen kerran näki Volvo S90:n, hänen mieleensä tuli legendaarinen Pyhimys-Volvo, eli Volvo P1800. Ehkä siihen vaikutti entistä pidempi konepelti, coupé-tyyppinen muoto ja kavennettu ikkunalinja. 

– Volvo S90 on hyvin tunnistettava ja selvästi erottuva auto. 

Parkkonen on aina pitänyt isoja Volvoja premium-luokan autoina. Nyt Volvo S90 ja V90 kirivät kertaheitolla luokkansa kärkeen – jopa premium plus -luokkaan, jos sellainen olisi olemassa.

– Uusista isoista Volvoista ei ihan oikeasti hevin löydy mitään oikaistua. Ulkonäkö, ajo-ominaisuudet, varustelu ja jokainen yksityiskohta sisäverhoilun pienimmästä napista lähtien rakentavat yhtenäistä ja saumattoman hyvää laatumielikuvaa, Parkkonen tuumii.

Hyvä koeajolenkki

Auton hankinta houkuttelee ja koeajo kutkuttelee. Kuinka koe-ajosta saa suurimman hyödyn? 

Ajovalmentaja Ari Parkkonen kehottaa ensimmäiseksi miettimään, millaiseen käyttöön ja ajoon auton hankkii. 

Pitkiä ajomatkoja tekevän kannattaa koeajolla suunnata maanteille, kaupungeissa pyörivän tulee testata pysäköintiä ja ketteryyttä.

Jo 15 minuutin lenkki antaa kohtuullisen kokonaiskuvan autosta. Syvällisempään perehtymiseen pitää varata enemmän aikaa. 

– Suosittelen myyjän ottamista mukaan koeajoon. Asiantuntijana hän osaa esitellä auton varusteita, ominaisuuksia ja järjestelmiä, mikä helpottaa vaihtoehtojen vertailua.

Autonomisen ajamisen alkupaloja vakiona

Volvo S90:n ja V90:n vakiovarustelu antaa esimakua autonomisen ajamisen aineksista. 

Autonomisen ajamisen arkipäiväistyminen siintää vielä horisontissa, mutta Volvo kulkee määrätietoisesti sitä kohti.

– Hyödynnämme viimeisintä kamera-, tutka- ja anturitekniikkaa sekä täyssähköistä ohjaustehostinta. Niiden myötä Volvo on ottanut ensimmäiset isot askeleet kohti autonomista ajamista, kertoo tuotepäällikkö Tomi Raekannas.

Uudet Volvo S90-, V90- ja XC90-mallit tarjoavat vakiona puoliautonomista ajamista. Esimerkiksi aktiivinen kaistallapitoavustin ohjaa tarvittaessa ja hienovaraisesti auton oikeaan kohtaan kaistalla. 

– Volvo on kuitenkin toteuttanut kuljettajaa tukevat järjestelmät niin, että kuljettaja pystyy helposti ottamaan ohjat takaisin omiin käsiinsä, Raekannas muistuttaa. 

Tuotepäällikkö tunnustaa olevansa ylpeä Volvon edistyksellisyydestä.

– Auto kerää runsaasti tietoa ympäristöstään. Tekniikan kehittyminen tehostaa entisestään sen analysointia ja hyödyntämistä.    

Runsaasti yritysautotilauksia

Suomen laajin autoleasingpalveluyritys näkee Volvo S90- ja V90-malleille paljon potentiaalia yritysautoina. Monet ALD Automotiven asiakkaat ovat uuden Volvonsa jo tilanneet.

Päästöt, ylläpitokustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta muodostuva leasingvuokra sekä turvallisuus ja tilat ovat tänä päivänä yritysten autopolitiikan kulmakiviä. Kovassa kilpailussa Volvo on laittamassa isompaa pykälää silmään.

– Volvon vanhat valtit, eli pohjoismaisuus ja turvallisuus yhdistyvät S90- ja V90-malleissa onnistuneesti kilpailukykyiseen hintaan, kattavaan business-varusteluun, urheilullisuuteen ja hyviin ajo-ominaisuuksiin, arvioi ALD Automotiven operatiivinen päällikkö Jarmo Pylvänäinen. 

Teksti Vesa Ville Mattila
Kuvat Jari Härkönen

Koeajoissa koettua

Autotoimittajat pääsivät kesän aikana koeajamaan uusia Volvo S90- ja V90-malleja ja ihastuivat. Syksystä lähtien lähin Volvo -jälleenmyyjäsi voi järjestää myös sinulle mahdollisuuden koeajaa uudet Volvo -mallit.

  • ”Ajettavuudeltaan S/V90 on varmaankin tähän asti tehdyistä Volvoista paras. Ohjaus on sellainen kuin hyvän ohjauksen kuuluukin olla: looginen ja tunnokas, mutta suodattaa tienpinnan aiheuttamat häiriöt.” – Tekniikan Maailma 12/2016
  • ”Volvo V90 määrittelee premiumauton käsitteen uudella tuoreella tavalla.” – Iltalehti 17.6.2016
  • ”Ohjauksen tunto on erinomainen ja auton isot mitat eivät tunnu kömpelöiltä.” – Iltalehti 17.6.2016
  • ”Turvallisuustekniikoiden suhteen Volvo on kulkenut jo pitkään aivan kärkijoukoissa, ja V90 vain lisää tätä tarjontaa.” – Iltasanomat 17.6.2016
  • ”Uutuutta kuvaa yksi sana hyvin: cool.” – Iltasanomat 17.6.2016
  • ”Volvon 90-sarjan sedan ja farmari kisaavat tosissaan eliitissä saksalaisia vastaan. Valtteina ovat houkuttelevaksi tiristetty hinta, huippuvarustelu ja tietty charmi.” – Kauppalehti 1.7.2016
  • ”Ajossa on aitoa ison auton tuntumaa. Matka taittuu rennosti niin baanalla kuin kurvittelussa.” – Kauppalehti 1.7.2016
  • ”S90 ja V90 siirtävät Volvon suurten autojen luokassa aivan uuteen aikakauteen, jossa muodot ovat kuin toisesta maailmasta.” – Helsingin Sanomat 2.7.2016
  • ”S90 on tien päällä hiljainen.” – Helsingin Sanomat 2.7.2016
  • ”Tunnelma on kuin pohjoismaisessa hienossa hotellissa: valoisa, viihtyisä ja moderni. Se myös erottaa uudet Volvot sopivasti saksalaisista kilpailijoistaan.” – Moottori 7/2016
  • ”Istuminen kuskin paikalle on etenkin huippuvarustellussa mallissa sävähdyttävä kokemus. Materiaalivalinnat sopivat hienosti yhteen. Kojelaudan selkeät muodot luovat ylellisen ja hillityn työympäristön.” – Tuulilasi 9/2016
  • ”Sama ylellinen fiilis jatkuu takapenkillä. Tilaa on yllin kyllin joka suuntaan, ja lähes kolmen metrin akseliväli takaa hulppeat jalkatilat.” – Tuulilasi 9/2016
  • ”Ajokokemus on ylellisen seesteinen.” – Tuulilasi 9/2016
  • ”Volvon tuliterä S90/V90 -mallisto on historiallisen mullistava.” – Auto Bild Suomi 9/2016
  • ”Näin perusteellisesti uusittuja autoja tapaa harvoin.” – Keskisuomalainen 8.7.2016
  • ”Hulppea istuinväljyys on myös takamatkustajien ilona.” – Ilkka 13.7.2016